Fixamooz

Fixamooz

آموزشی
Fixamooz

Fixamooz

آموزشی

چگونه می توانیم دو یا چند کامپیوتر را با هم شبکه کنیم؟؟؟


تا حالا برایتان پیش اومده که بخواید داخل شرکت یا خانه دو یا چند کامپیوتر را با هم شبکه کنید و نتوانسته باشید در اینجا ما قصد داریم طریقه شبکه کردن دو یا چند کامپیوتر توسط کابل و وایرلس به شما آموزش بدهیم با ما همراه باشید

 

شبکه چیست؟

 

به معنای ساده، شبکه عبارت است از اتصال الکترونیکی دو یا چند رایانه. این بدین معنا است که رایانه ها می توانند با یکدیگر صحبت (ارتباط) و تبادل اطلاعات داشته باشند. معمولاً در چنین حالتی رایانه های موجود در شبکه با یکدیگر ارتباطی پرسرعت دارند. این ارتباط پرسرعت می تواند به واسطه اتصال کابلی یا به صورت بی سیم برقرار شود که اولی را شبکه کابلی، و دومی را شبکه بی سیم می نامند.

 

انواع شبکه های رایانه ای

 

تقسیم بندی کلی از شبکه های رایانه ای را می توان به صورت ذیل بیان نمود:

شبکه های محلی یا (Local Area Network) LAN که رایانه های درون یک خانه یا دفتر کار را به یکدیگر متصل می کنند. نوع بی سیم این شبکه ها WLAN یا Wireless LAN نام دارد.

شبکه شرکتی یا Corporate Network یا شبکه های خصوص مجازی یا VPN که اتصال بین دفاتر مختلف یک شرکت را برقرار می کند.

Internetwork یا شبکه گسترده یا (Wide Area Network) WAN که معمولاً به اتصال بین چندین شبکه دور از هم اطلاق می شود. بزرگترین Internetwork شبکه جهانی اینترنت می باشد.

شبکه ها بر پایه شاخص های دیگری چون چیدمان اجزاء نیز طبقه بندی می شوند که موضوع بحث این کتاب نمی باشد.

 

چه کسانی به شبکه نیازمندند؟

 

در صورتی که منزل یا محل کار شما مجهز به بیش از یک رایانه است، به احتمال قوی استفاده از شبکه رایانه ای می تواند مؤثر واقع شود. یک شبکه محلی یا LAN رایانه های شما را به منظور اشتراک فایل و تبادل انواع اطلاعات به یکدیگر متصل می کند. در حالی که یک رایانه به تنهایی می تواند مفید و کارا باشد، چندین رایانه متصل به هم، کارایی به مراتب بیشتر و بهتری خواهند داشت.

 

کاربردهای عمده شبکه های رایانه ای عبارتند از:

 

اشتراک فایل

آیا هیچ وقت نیاز به دسترسی به فایلی که در رایانه ای دیگر قرار داشته است پیدا کرده اید؟ شبکه امکان دسترسی به فایل ها و پیشگیری از دوباره کاری (ایجاد دو فایل یکسان) را برای افراد فراهم می آورد.

 

اشتراک چاپگر

اگر از رایانه استفاده می کنید، احتمالاً چاپگر نیز برخی اوقات به کار می آید، با شبکه، چندین رایانه می توانند از یک چاپگر بهره مند شوند. اگرچه ممکن است به یک چاپگر گران قیمت تر برای اداره بار کاری اضافی نیاز پیدا کنید، اما باز هم، استفاده از یک چاپگر شبکه به جای استفاده از یک چاپگر به ازای هر رایانه از لحاظ اقتصادی به صرفه تر خواهد بود.

 

شبکه بازی (GameNet)

با استفاده از شبکه های رایانه ای می توانید در منزل یا هر محل دیگر، از هیجان بازی های شبکه ای لذت ببرید. به خاطر دارم در سن 20 سالگی در یکی از شرکت هایی که کار می کردم، مسابقات فوتبال و ماشین سواری بر روی شبکه بعد از وقت اداری، انگیزه کاری را در ما صد چندان کرده بود. البته مدیرعامل شرکت نیز جوان بود و جزو طرفداران عمده بازی، و این حرکت انگیزشی را حمایت می کرد. در زمان اداری نیز، به دلیل ماهیت خلاقانه و هنری بودن کار، از فایل های موسیقی موجود بر روی رایانه های یکدیگر، برای گوش دادن به هنگام کار بهره می بردیم.

 

ارتباط و مشارکت

 

کار کردن افراد با یکدیگر بدون دانستن این که دیگری در حال چه کاری است، امری دشوار به نظر می رسد. شبکه کارمندان را قادر می سازد تا فایل های خود را به اشتراک گذاشته، کارهای یکدیگر را مشاهده کنند، و ایده ها و نقطه نظرات خود را به شیوه ای کاراتر با یکدیگر مبادله نمایند. در یک دفتر کار بزرگ، می توانید با استفاده از پست الکترونیک (ایمیل) و ابزار پیغام فوری یا (Instant Messaging) IM با دیگران ارتباط برقرار کرده و پیغام های مبادله شده را برای استفاده های بعدی، بایگانی کنید.

 

سازماندهی

 

نرم افزارهای متنوعی برای هماهنگی و سازماندهی ملاقات ها و جلسات، بدون نیاز به آگاهی مکرر از برنامه زمان بندی افراد وجود دارد. این نرم افزارهای معمولاً شامل ویژگی های کاربردی و مفید نظیر دفتر تماس مشترک (Address Book) و فهرست کارها (To-Do List) می باشد.

 

دسترسی از راه دور

 

داشتن شبکه می تواند در عین حفظ بهره وری، پویایی و تحرک بیشتری را به شما ببخشد. با فعال سازی دسترسی از راه دور (Remote Access) کاربران می توانند بدون نیاز به حضور در محل کار، به همان فایل ها، داده ها و پیغام ها در هر کجا که باشند دسترسی پیدا کرده و به اصطلاح دورکاری کنند. این دسترسی می تواند به دستگاه های تلفن همراه و دستگاه های دیجیتال شخصی (PDA) داده شود.

 

حفاظت از اطلاعات

 

تا این لحظه به این نکته پی برده باشید که باید به طور منظم اطلاعات رایانه تان نسخه پشتیبان یا Backup تهیه نمایید. یک شبکه شما را قادر می سازد تا اطلاعات شخصی و شرکتی خود را بر روی یک سرور خارج از محل سکونت یا کار خود، بر روی نوارهای پشتیبان گیری، لوح فشرده، یا سایر ابزار ذخیره سازی ذخیره نمایید.

البته فهرست ارائه شده همه کاربردهای شبکه را در بر نمی گیرد. قطعاً زمانی که شبکه خود را احداث کنید، کاربردهای دیگری برای آن و مختص کار خود خواهید یافت؛ و زمانی که به مزایای استفاده و بکارگیری شبکه های رایانه ای عادت کنید، دیگر هیچ وقت مقل قبل به رایانه خود نگاه نخواهید کرد.

زمانی که آماده شبکه بندی رایانه های خود شدید، یکی از تصمیمات اولیه ای که باید اتخاذ کنید، سرعت شبکه شما است. یکی دیگر از مواردی که فکر شما را مشغول خواهد کرد، انتخاب بین شبکه کابلی و بی سیم خواهد بود. در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت.

 

شبکه چه مزایایی دارد؟

 

برخی از مزایای شبکه از این قرارند:

1- کاربر می تواند در هر رایانه متصل به شبکه وارد شده و به فایل های خود دسترسی داشته باشد.

2- با استفاده از شبکه، می توان رایانه ها را به صورت متمرکز مدیریت نمود.

3- سرعت نصب نرم افزارهای بر روی شبکه بسیار وسیع تر از نصب جداگانه آن ها روی تک تک سیستم ها است.

4- به اشتراک گذاشتن چاپگر، پلاتر، مودم و غیره در زمان و هزینه صرفه جویی می نماید.

5- مدیر شبکه می تواند با اختصاص شناسه و رمز عبور به تک تک کاربران، از ورود افراد غیرمجاز به شبکه جلوگیری به عمل آورد.

6- با استفاده از شبکه، نظارت بر عملکرد کابران بسیار آسان می باشد. به عنوان مثال، به راحتی می توان بر روی ان چه چاپ می کنند، سایت های مورد بازدید و زمان کارکرد کاربران، با استفاده از نرم افزارهای خاص نظارت و کنترل اعمال و امکان کار مشارکتی بین کاربران را میسر ساخت.

 

معایب یا نقاط ضعف شبکه چیست؟

 

از معایب شبکه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- در صورت بروز مشکل در سرور (برای شبکه های با مدیریت مرکزی)، شبکه از کار می افتد.

2- مهارت های فنی مدیریت یک شبکه فراتر از مهارت های مورد نیاز برای اداره یک رایانه شخصی می باشد.

3- چاپ یک متن به واسطه چاپگر در اتاق دیگر می تواند ناامید کننده باشد، به خصوص زمانی که متوجه شوید که چاپگر موردنظر خالی از کاغذ بوده است.

4- ممکن است کاربران فضای ذخیره اطلاعات را بیش از حد اشغال کنند که این امر ممکن است مشکلاتی را برای شبکه ایجاد کند.

5- ممکن است کاربران، به عنوان مثال، به واسطه گوش دادن به موسیقی یا نمایش فیلم از روی شبکه، از پهنای باند بیش از حد استفاده کنند. در چنین حالتی ممکن است برای دیگر کاربران شبکه مشکلاتی از حیث کُندی دسترسی و کاهش سرعت شبکه به وجود آید.

 

 

 

آموزش شبکه کردن سیستم ها 

 

 

 

 

اتصال دو کامپیوتر با کابل شبکه

 

 

در این بخش نحوه شبکه کردن دو سیستم از طریق کابل شبکه را برای شما دوستان عزیز شرح می دهیم . موارد مورد نیاز و اساسی برای شبکه کردن دو کامپیوتر با کابل شبکه فاصله دو سیستم  ، به دلیل استفاده از کابل برای اتصال ، و نصب بودن درایور های کارت شبکه در هر دوسیستم است . درایور کارت شبکه معمولا هنگام خرید سیستم روی کامپیوتر شما وجود دارد . درصورت نبود کارت شبکه می توانید درایور مربوط به سیستم خود را دانلود و نصب کنید .

 

اکنون برای شبکه کردن دو کامپیوتر مراحل زیر را انجام دهید :

 

نکته : برای سهولت در آموزش نام سیستم ها را A و B می گذاریم .

 

 1.ابتدا دو سیستم را از طریق کابل کراس به یک دیگر متصل کنید .
2. در سیستم A روی صفحه دسکتاپ پایین صفحه سمت راست ، روی آیکون مانیتور راست کلیک کنید .
3. گزینه Open network and sharing center را انتخاب کنید .
4. در صفحه باز شده روی Change adapter settings کلیک کنید .
5. در صفحه باز شده کارت های شبکه خود را مشاهده می کنید . روی درایور کارت شبکه فعال خود راست کلیک کنید .
6. گزینه properties را انتخاب کنید .
7. در این بخش به دو روش می توانید برای شبکه کردن دو سیستم ورژن IP را انتخاب کنید . ما IPv4 را انتخاب می کنیم .
8. اکنون گزینه Properties را انتخاب کنید .

 

 

 

9.در صفحه باز شده تیک گزینه Use following IP address را فعال کنید تا بتوانید به صورت دستی برای سیستم خود IP وارد کنید .
10. بعد از انجام مرحله قبل کادر مشخص شده در تصویر برای شما فعال می شود که رو به روی IP Address باید یک IP را به طور دلخواه انتخاب کنید . مثلا ما 192.168.1.1 را انتخاب کردیم .
11. اکنون رو به روی Subnet mask کلیک کرده تا به طور خودکار Subnet mask را با توجه به IP برای شما مشخص کند .
12. گزینه Ok را انتخاب کنید .

 

 

 

  1. اکنون در سیستم B وارد Start شوید .
  2. Control Panel را انتخاب کنید .
  3. وارد بخش Network and Sharing Center شوید .
  4. در صفحه باز شده روی گزینه Chang adapter settings کلیک کنید و مجددا روی کارت شبکه خود راست کلیک کرده و از طریق Properties و انتخاب IPv4 مانند سیستم A روی گزینه Use following IP address کلیک کنید و در سیستم B باید IP آدرس را تغییر دهید به عنوان مثال 192.168.1.2 را تایپ کرده و Ok کنید .
  5. اکنون IP های هر دو سیستم A و B با یک دیگر ست شد .حالا باید تغییر IP ها را در هر سیستم به روش زیر چک کنیم :

 

 

 

 

با استفاده از کلید ترکیبی Windows و R وارد Run شوید

 

 

 

 

• Control را تایپ کرده و Enter را بزنید .
• گزینه Network and sharing center را انتخاب کرده Chang adapter settings را باز کنید .
• اکنون روی کارت شبکه خود راست کلیک کرده و گزینه Status را انتخاب کنید .
• روی Details کلیک کنید در صفحه باز شده می توانید تمام مشخصات کارت شبکه خود را از جمله IP مشاهده کنید .

 

  1. بعد از بررسی و تایید شدن IP سیستم های A و B برای شبکه کردن دو کامپیوتر با کابل باید کامپیوتر ها را به روش زیر با یک دیگر Ping کنید :

 

  • در سیستم A از طریق Start در قسمت Search کلمه cmd را سرچ کنید .
    • سپس cmd را اجرا کنید . عبارت Ping192.168.1.2 را تایپ کرده و Enter را بزنید . ( بعد از Ping باید IP سیستم مقابل را که قبلا انتخاب کرده بودید وارد کنید در اینجا ما برای سیستم B 192.168.1.2 را انتخاب کرده ایم )

 

  1. سیستم شما متصل می شود . در غیر این صورت سیستم شما با مشکل Firewall مواجه است برای حل این مشکل در هر دو سیستم مراحل زیر را انجام دهید :

 

  • از طریق Start وارد Control Panel شوید .
    • گزینه Firewall Windows را انتخاب کنید .
    • سپس روی Allow a program or feature through Windows Firewall کلیک کنید .
    • در واقع فایروال به طور خودکار برای دفاع از سیستم شما Ping شدن سیستم را بلاک کرده است که ما باید در این قسمت آن را از بلاک خارج کنیم . برای انجام این کار گزینه Chang Settings را انتخاب کنید .
    • در صفحه باز شده تیک گزینه File and printer sharing را برای Public و Private فعال کنید .
    • در آخر گزینه Allow another program را انتخاب کنید .

 

 

 

  1. اکنون مجددا مانند مرحله 18 در cmd پینگ بودن دوسیستم را چک کنید که مطمئنا هر دو سیستم شما با انجام مراحل فوق به یک دیگر متصل شده و آماده تبادل اطلاعات هستند .

 

 

 

شبکه کردن دو کامپیوتر با وایرلس

 

 

 

برای شبکه کردن دو کامپیوتر با وایرلس مراحل زیر را انجام دهید :
1. در قدم اول کامپیوترهای خود را به دستگاه Adsl متصل کنید .
2. در قدم بعدی از طریق کلید های میانبر Windows و R وارد قسمت Run شوید .
3. کلمه control sysdm.cpl را در Run تایپ کرده و Enter را بزنید .
4. در پنجره باز شده وارد سربرگ Computer name شوید .
5. گزینه Change… را انتخاب کنید .
6. در پنجره باز شده می توانید Computer name و Workgroup را تغییر دهید .

 

 

 

7.مانند مرحله 19 قسمت قبل Firewall را غیر فعال کنید .
اکنون سیستم شما برای جا به جایی اطلاعات آماده است و شبکه کردن دو کامپیوتر با وایرلسبرای شما انجام شد .

 

 

 ادرس سایت ما :  http://fixamooz.com

 ادرس کانال تگرامی ما : https://t.me/fixamooz

ادرس اینستاگرام ما : https://instagam.com/fixamooz

ممنونم از اینکه با همراه بوده اید شما می توانید با مراجعه به سایت فکیس آموز هر روز چند مطلب جدید بیاموزید و از ارشیو مطالب دنیای تکنولوژی به صورت رایگان بهره مند بشوید 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.